1

Online

Wednesday, August 20, 2014

Doa untuk ibu bapa







Dalam Islam diwajibkan seorang anak itu taat kepada kedua ibu bapanya, mereka wajib menghormati ibu bapanya, tidak boleh bersikap kasar terhadap kedua orang tua mereka.

Oleh itu anda harus ingat kalau tidak kerana ibu bapa anda tidak akan mengecapi hidup yang senang lenang, seperti yang anda hadapi sekarang ini. Kalau tidak kerana penat jerihnya anda tidak akan menjadi manusia yang disegani dan mempunyai ilmu yang tinggi.
Tidak guna anda berilmu setinggi langit, jika anda tidak dapat membahagiakan ibu bapa anda sebagaimana dia membahagiakan anda semasa anda memerlukan perlindungan darinya.


“Tuhanmu telah memerintahkan, supaya kamu tidak menyembah selain Allah, dan hendaklah berbuat santun terhadap kedua orang tua. Jika salah seorang telah lanjut usianya, atau kedua-duanya telah tua, janganlah sekali-kali engkau berani berkata ‘ah’ terhadap mereka dan janganlah engkau suka menggertak mereka. Tetapi berkatalah dengan sopan santun dan lemah lembut.” (al-Isra’, 17: 23)




Jom kita amalkan. Jom kita berbuat baik dan mendoakan kepada ibubapa. Semoga hidup kita diberkati Allah dunia dan akhirat... Aamiinn...

0 comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Server Terbaik

lazada.com.my

Busuk.Org

Popular Posts

lambat pancut, tahan lama & lambat keluar air mani
putihkan gigi, gigi putih & gigi kuning