1

Online

Monday, September 29, 2014

Cara Menulis Resume Yang Berkesan

Cara Menulis Resume Yang Berkesan

Mempunyai resume yang kukuh dan berkesan dapat meningkatkan peluang anda untuk mendapat sesuatu pekerjaan yang diimpikan. Berikut adalah cara-cara menulis resume yang berkesan :-

1.      Tahu tujuan resume anda
Sesetengah orang menulis resume seolah-olah tujuan dokumen ini adalah untuk mendapatkan  pekerjaan semata-mata. Oleh kerana itu, mereka berakhir dengan sekeping resume  yang panjang dan membosankan yang menjadikan mereka kelihatan seperti pemburu kerja terdesak. Objektif resume anda adalah untuk menarik minat si penemuduga untuk menawarkan anda sesuatu pekerjaan.

2.      Menyokong kualiti dan kekuatan diri anda
Sebaliknya mewujudkan satu senarai panjang (dan membosankan) tentang semua kualiti diri anda (contohnya, berdisiplin, kreatif, penyelesai masalah) dan cuba untuk menghubungkan semua itu dengan kehidupan sebenar dan pengalaman kerja anda. Dalam erti kata lain, anda perlu untuk menyokong kualiti dan kekuatan diri anda, jika tidak, ia akan mendakwa bahawa anda hanya cuba untuk menambah-nambah perkara yang tidak wujud mengenai diri anda.

3.      Pastikan anda menggunakan kata kunci yang tepat
Kebanyakan syarikat (walaupun lebih kecil) sudah menggunakan pangkalan data digital untuk mencari calon. Ini bermakna bahawa jabatan sumber manusia akan menjalankan satu proses carian berdasarkan kata kunci tertentu. Jika resume anda tidak mempunyai kata kunci yang berkaitan dengan pekerjaan yang dipohon, maka anda tidak akan disenarai pendek untuk ditemuduga.

Kata kunci biasanya akan menjadi kata nama. Periksa huraian kerja dan iklan kerja berkaitan untuk memberi petunjuk kepada anda tentang apa yang majikan mungkin cari.

4.      Gunakan tajuk yang berkesan
Suka atau tidak, majikan biasanya akan membuat penghakiman mengenai resume anda dalam masa 5 saat. Di bawah rangka masa ini aspek yang paling penting ialah tajuk yang anda senaraikan di resume, jadi pastikan ia menarik perhatian. Cuba untuk menjadi seperti deskriptif yang mungkin, memberi majikan idea yang baik mengenai sifat pengalaman kerja anda pada masa yang lalu. Sebagai contoh:
Tajuk kurang baik : Perakaunan
Tajuk yang baik : Pengurusan A / R dan A / P dan Penyimpanan Rekod

5.      Menyemak tulisan anda berkali-kali
Ia akan menjadi sukar untuk menekankan kepentingan menyemak resume anda. Satu kesilapan kecil seperti tersalah taip ejaan boleh menyebabkan peluang anda untuk mendapatkan pekerjaan adalah tipis. Cara menyemak kesilapan tulisan sekali tidak mencukupi, jadi anda perlu melakukannya dua atau tiga kali atau sebanyak yang diperlukan mengikut kepuasan anda.

6.      Gunakan bullet points
Tiada majikan akan mempunyai masa (atau kesabaran) untuk membaca teks perenggan yang panjang. Oleh itu, pastikan anda mengguna bullet points dan ayat yang pendek untuk menggambarkan pengalaman, latar belakang pendidikan dan objektif profesional anda.

7.      Meletakkan maklumat yang paling penting di atas
Kebanyakan pengalaman kerja anda sebelumnya akan menjadi sebahagian yang paling penting dalam resume, jadi anda perlu meletakkannya di bahagian atas. Apabila menerangkan pengalaman atau kemahiran anda, senaraikan yang paling penting dahulu mengikut turutan.

8.      Perhatian kepada “typography”
Pertama sekali pastikan bahawa fon anda adalah cukup besar. Yang lebih kecil anda perlu guna adalah saiz 11, tetapi saiz 12 mungkin lebih selamat. Jangan gunakan huruf besar di seluruh tempat, ingat bahawa matlamat anda adalah untuk menyampaikan pesanan dengan cepat dan jelas yang mungkin. Arial dan Times adalah pilihan yang baik.

9.      Elakkan yang negatif
Tidak perlu memasukkan maklumat yang mungkin negatif di mata majikan. Ini perlu di elakkan ketika menulis resume dan semasa ditemuduga. Anda tidak perlu untuk memasukkan, misalnya, perkara yang anda benci mengenai syarikat anda yang terakhir.

10.  Satu resume untuk setiap majikan
Salah satu kesilapan yang paling biasa yang dilakukan oleh calon adalah hanya menyediakan satu standard resume  sahaja dan hantar ke semua syarikat pekerjaan yang mereka inginkan. Pasti ia akan menjimatkan masa, tetapi ia juga amat mengurangkan peluang anda untuk ditemuduga (jadi dalam realiti, ia boleh walaupun  seperti membuang masa). Jadi anda perlu menyesuaikan resume anda dengan  setiap peluang pekerjaan bagi setiap majikan. Begitu juga dengan surat iringan anda.

11.  Jangan ada sebarang penipuan
Walaupun pembohongan kecil ianya harus dielakkan. Selain menjadi salah, jabatan sumber manusia sesebuah syarikat akan melakukan semakan latar belakang setiap calon dan jika anda tertangkap, ia mungkin merosakkan kredibiliti anda selama-lamanya.

12.  Jangan masukkan maklumat yang tidak relevan
Maklumat yang tidak relevan seperti fahaman politik, agama dan keutamaan seksual tidak akan membantu anda. Malah ia juga mungkin akan menyebabkan peluang anda untuk ditemuduga gagal. Hanya abaikan sahaja.
13.  Gunakan Encik dan Cik jika sesuai
Jika anda mempunyai nama jantina yang neuteral seperti Alex atau Ryan pastikan anda merangkumi Encik atau Cik di awal nama, supaya majikan tidak akan  keliru tentang jantina anda.

14.  Pastikan gaji dalam fikiran anda
Imej yang akan akan anda wujudkan dengan resume mesti sepadan dengan tahap gaji dan tanggungjawab yang anda sasarkan.

15.  Dapatkan pendapat orang lain untuk menilai semula resume anda
Walaupun anda fikir resume anda lengkap dan padat dengan maklumat yang diperlukan, ia akan menjadi idea yang baik untuk mendapatkan pendapat kedua atau ketiga mengenainya. Kita biasanya menjadi buta tentang kesilapan atau cara pemikiran kita sendiri. Jadi, pendapat pihak lain yang berada dalam kedudukan yang baik diperlukan untuk menilai kualiti keseluruhan resume anda dan membuat cadangan yang sesuai untuk diperbaiki.


** Rujukan dari pelbagai sumber :))

0 comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Server Terbaik

lazada.com.my

Busuk.Org

Popular Posts

lambat pancut, tahan lama & lambat keluar air mani
putihkan gigi, gigi putih & gigi kuning